Участь населення Києва у боротьбі проти литовського і польсько-шляхетського панування на Україні
Наприкінці XV і особливо в XVI столітті в Києві пожвавлюється не тільки економічне, а й політичне життя. Після ліквідації удільно-князівської влади і створення воєводства ще більше посилився гніт литовських феодалів. Це викликало обурення населення Київщини. Боротьбу проти литовського панування очолив брат померлого князя Симеона Олельковича — Михайло. Він об’єднав київських феодалів і готував збройний виступ проти загарбників. Змовники мали намір захопити владу в свої руки і за допомогою військ великого князя російського Івана III визволити українські землі і приєднати їх до Московського князівства. Вони сподівались, що їх підтримає населення білоруських та українських земель. Але змова була викрита. Михайло Олелькович та Іван Гольшанський (один з організаторів змови) в серпні 1481 року були прилюдно страчені.
Рішуче виступали проти київського воєводи та його урядовців кияни, які користувалися магдебурзьким правом. Коли воєвода запровадив т. зв. «темний закон», за яким жителям під загрозою великого штрафу заборонялося вночі користуватися світлом, кияни рішуче виступили проти цього, і воєвода в 1506 році мусив скасувати цей закон.
Виникнення українського козацтва наприкінці XV століття теж сприяло посиленню боротьби київських міщан проти литовських феодалів і міського патриціату. Серед козаків було багато киян. Козацькі загони створювалися з кріпаків-утікачів та нижчих верств міського населення. З весни до осені вони жили на островах Дніпра, займалися рибальством і полюванням, а на зиму більшість з них поверталася до своїх осель. Воєвода і війт не дозволяли їм жити в місті, і вони будували собі за містом курені. Місцевість у Києві, де споруджувалися ці курені, стали називати Куренівкою.
Утворення і зміцнення централізованої Російської держави і наближення її кордонів до Києва (у 1500—1503 рр. вона приєднала Чернігово-Сіверські землі) сприяло посиленню боротьби населення Києва за своє визволення з-під влади литовських феодалів. З цього скористалися князі Глинські. В 1506 році в союзі з великим князем Василієм III вони розгорнули підготовку до повстання проти Литви, яке почалося в 1508 році на півночі Київщини. Але російські війська не встигли подати допомогу, і повстання було придушене.
Ці виступи примусили литовський уряд вжити заходів, щоб зміцнити свої позиції на Придніпров’ї. В 1507 році він видав Київській землі уставну грамоту, згідно з якою всі посади у воєводстві повинні були посідати місцеві жителі. Але воєвода і далі втручався у внутрішні справи міста, а урядові посади займали його ставленики. Це викликало незадоволення населення, яке багато разів зверталося до великого князя литовського із скаргами на місцевих урядовців. У результаті скарг литовський уряд змушений був видати київським міщанам нову жалувану грамоту, якою дозволялося киянам вільно торгувати в усіх містах Литовського князівства. Але й після цієї грамоти київські торговці платили великі податки.
В 1569 році на спільному сеймі польських і литовських феодалів у м. Любліні було укладено угоду про унію, за якою Литва об’єднувалася з Польщею в одну державу — Річ Посполиту. Литва зберігала в рамках держави автономію. Київщина, Волинь, Брацлавщина, Переяславщина ще до підписання акту про Люблінську унію були відторгнуті від Литовського князівства рядом універсалів польського короля Сігізмунда II Августа і включені до складу Польщі. Внаслідок Люблінської унії польські феодали встановили своє панування над більшою частиною українських земель.
На Україні посилився соціальний і національний гніт. Польські магнати, шляхта і католицьке духовенство, що захопили величезні земельні багатства, посилили закріпачення селян. Дуже тяжким було становище і міського населення. Значна частина міст належала феодалам, і міщани мусили поряд з селянами виконувати феодальні повинності. У Києві оселилося багато польських ремісників і купців, які захоплювали не тільки найбільш вигідні галузі ремесла і торгівлі, а й урядові посади.
Значна частина українських магнатів, прагнучи урівняння в правах з польським панством, перейшла в католицьку віру.
Під владою шляхетсько-католицької Польщі український народ зазнавав не тільки найжорстокішого соціального, а й національного та релігійного гніту. Шляхта, католицьке духовенство нехтували українськими національними традиціями, силою насаджували католицизм, всіляко гальмували розвиток української культури. Утиски і свавільства польських панів зустрічали рішучий опір з боку населення. Кияни не раз зверталися до короля із скаргами на своїх гнобителів, і король інколи змушений був якось реагувати на ці скарги. Так, у 1585 році він надав Києву новий привілей, яким звільняв купців і торговців Верхнього міста від всіляких обмежень і митних платежів. Але скористалися привілеєм тільки великі купці, становище ж нижчих верств міського населення дедалі погіршувалось. У Києві збільшувався прошарок плебейства, який весь час поповнювався за рахунок розорених ремісників та безземельних селян, що тікали від шляхетського гніту і шукали в місті якоїсь роботи. Вони глибоко ненавиділи гнобителів. Тому, коли в грудні 1591 року вибухнуло повстання проти польсько-шляхетського гніту, київські міські низи взяли в ньому активну участь. Повстання почалося виступом загону запорожців, очолюваних Криштофом Косинським, старшим реєстрових козаків, які захопили м. Білу Церкву — резиденцію полонізованого і покатоличеного магната Я. Острозького. В 1592 році повстанці вчинили кілька нападів на шляхетські маєтки і містечка, оволоділи Трипіллям і Переяславом, за допомогою жителів захопили в Київському замку гармати, порох та військове спорядження. Інший козацький загін на чолі з писарем запорізьких козаків І. Гриньковичем напав на Межигірський монастир, вигнав звідти королівського ставленика ігумена Бобриковича-Коготя і знищив королівські грамоти. Але влітку 1593 року в бою під Черкасами 2-тисячний загін козаків був розбитий військом магната О. Вишневецького. Сам К. Косинський загинув.
Проте боротьба проти польсько-шляхетського панування не припинялася. В 1594—1596 рр. розгорнулося нове селянсько-козацьке повстання під проводом С. Наливайка. Повстання охопило Київщину, Поділля, Волинь, частково Галичину і перекинулося на Білорусію. Польський уряд послав проти повстанців значні сили під командуванням гетьмана С. Жолкевського. Зазнавши поразки, повстанці весною 1596 року з’явилися під Києвом, маючи намір перейти в Росію. Кияни допомагали їм переправитися через Дніпро на лівий берег. Від Києва повстанці рушили до Переяслава, а звідти до Лубен. їх весь час переслідувало польське військо. В бою на р. Солониці влітку 1596 року повстанці були розбиті. Частина їх, вирвавшись з оточення, перейшла в Росію.
Після придушення повстання польські пани посилили соціальне, національне і релігійне гноблення. Щоб узаконити діяльність католицького духовенства та уніатів на Україні, польський король у 1596 році скликав у Бресті представників православного духовенства, де й була проголошена унія між православною і католицькою церквами. Уніати визнали свою залежність від римського папи, прийняли основні догмати католицької церкви і зобов’язалися виконувати розпорядження Ватікану.
Унію підтримала тільки верхівка українських духовних і світських феодалів, які прагнули добитися однакових політичних прав з польськими магнатами і зміцнити свої позиції в боротьбі з антифеодальними виступами широких народних мас.
За допомогою унії католицьке духовенство і польські пани сподівалися покатоличити православних і таким чином денаціоналізувати український і білоруський народи, розірвати їх зв’язки з одновірним, історично спорідненим російським народом. Унію насаджували заходами жорстокого примусу, насильства.
Спираючись на рішення Брестського церковного собору, католицьке духовенство і уніати приступили до ліквідації православної церкви в Києві. Вони намагалися перетворити православні церкви в уніатські або в костьоли. Але кияни не пустили їх у місто і не визнали унії. Польський король Сігізмунд III, щоб придушити виступи киян, значно збільшив кількість жовнірів у місті.
Король у 1599 році призначив самозваного митрополита Іпатія Потія архімандритом Печерської лаври, який прибув туди в супроводі польських урядовців. Монахи, за допомогою жителів міста і козаків, не пустили його в монастир.
У 1609 році київський намісник уніатського митрополита А. Грекович намагався запровадити унію в Києві, але міщани й козаки відмовились підкоритись, а в 1618 році, коли він спробував захопити Михайлівський монастир, козаки втопили його в Дніпрі.
Міцною опорою православ’я у боротьбі з католицизмом були братства — релігійно-національні організації міщан, які створювались у багатьох містах України. Київське братство виникло в 1615 році на Подолі при новоутвореному Києво-Братському (Богоявленському) монастирі. Навколо нього згуртувалися прогресивні сили українського населення. Членами братства стало багато заможних міщан, частина української шляхти, а також запорізьке козацтво на чолі з гетьманом Петром Сагайдачним. Сагайдачний відраховував із козацького скарбу значні кошти на справи братства, для боротьби з католиками та уніатами. Матеріальну допомогу братству подавали також російський уряд і московський патріарх.
Київське братство активно підтримувало населення міста в його боротьбі проти польської шляхти і уніатів. Воно, зокрема, відіграло важливу роль у повстанні київських міщан в 1625 році, що було викликане посиленням наступу королівських урядовців на українське населення. Київський війт Ф. Ходика і уніатський священик І. Юзефович та їх поплічники наприкінці 1624 року почали опечатувати православні церкви, маючи намір перетворити їх на уніатські. Міщани і козаки в січні 1625 року розпечатали церкви, а війта і священика убили. Виступ цей був спрямований проти покатоличеної міської верхівки, яка разом з шляхтою і уніатським духовенством намагалася всіма засобами насаджувати унію в Києві.
Поряд з Київським братством ідейною опорою національно-визвольного та релігійного руху був Києво-Печерський монастир. Монахи на чолі з архімандритом Єлисеєм Плетенецьким (1599—1624 рр.) не пустили на свою територію уніатів. Спираючись на допомогу запорізьких козаків, Єлисей Плетенецький відібрав у польських панів загарбані ними монастирські землі і доходи з цих земель витрачав на культурно-освітні потреби.
Український народ в умовах тяжкого соціального і національного гніту, який дедалі посилювався, з надією дивився на єдиновірну Російську державу, чекаючи від неї допомоги. В 1620 році гетьман Петро Сагайдачний відправив у Москву посольство, через яке звернувся до російського уряду Михайла Романова з проханням прийняти «військо Запорізьке», тобто Україну, до складу Російської держави. В цей час із Москви через Київ повертався єрусалимський патріарх Феофан, який під охороною запорізьких козаків на чолі з Сагайдачним таємно від польських властей відновив у Києві православну ієрархію. Митрополитом київським став видатний культурний діяч Іов Борецький, який перед прийняттям митрополії й до кінця свого життя (помер у 1631 році) був ректором Київської братської школи.
Православне духовенство на чолі з Іовом Борецьким шукало захисту в російського уряду проти утисків, які чинили польські феодали і духовенство православній церкві. У 1622 році епіскоп Ісаія Копинський звернувся до царя з проханням дозволити йому перейти з монахами в межі Російської держави. В 1624 році Іов Борецький направив свого посланця Ісаакія Борискевича в Москву з клопотанням перед російським урядом про прийняття України разом з запорізьким військом під протекторат Росії, але ця пропозиція була відхилена, бо здійснення її стало б приводом до нової війни з шляхетською Польщею, на що Росія, послаблена після недавньої війни з нею, не могла пристати.
Про тяжіння українського народу до возз’єднання свідчить переселення в Росію не тільки селян, а й ремісників, які тікали від шляхетського гніту. Серед переселенців були й кияни. Так, збереглися дані, що кияни-селітровари оселилися в Путивльському повіті. Майстри-скловари брати Тимофій і Павло Юр’єви переїхали на «вечное житье» в м. Вольний, а потім їх покликали в Москву. Царський уряд, зацікавлений у зміцненні південних рубежів країни, охоче приймав переселенців.
У першій половині XVII століття то тут, то там спалахували народні повстання проти феодально-кріпосницького та національно-релігійного гніту. Особливо широкого розмаху набрало повстання в 1630 році під проводом Тараса Федоровича (Трясила). Повстанці прагнули передусім оволодіти Києвом. Польські воєначальники вважали Київ своєю опорою і укріпляли його. Тут, крім постійного гарнізону, були також на постої жовнірські загони, і навколо міста розташовувалося близько 8 тис. польського війська. Повстанці, до яких приєдналися київські козаки, розгромили польсько-шляхетські загони в Копачеві, Димері, в Білогородці та біля Межигір’я. Запеклі бої відбувалися з польсько-шляхетськими загарбниками в самому Києві — в районі Печерська і Подолу.
У червні 1637 року знову спалахнуло селянсько-козацьке повстання, яке очолив Павлюк (Павло Бут). Незабаром повстання охопило Київщину, Полтавщину, Чернігівщину. У своїх універсалах Павлюк закликав громити не тільки шляхту, а й реєстрову козацьку старшину, яка зраджувала інтереси народу. Серед повстанців було багато киян, а сам Київ гетьман Потоцький назвав «центром заколоту».
Селянсько-козацькі повстання, в яких активну участь брали київські міщани і козаки, були провісниками визвольної війни українського народу 1648 — 1654 рр.
Трекбэк с Вашего сайта.